Odstávka sériovej výroby môže trvať dlhšie, než jednotlivé značky dúfajú. Na ich plány môže mať dĺžka pauzy zásadný vplyv. Do hry pritom vstupujú aj emisné normy, ktoré môžu zabiť mnohé existujúce varianty áut.
Kľúčovým slovom ostatných dní je jednoznačne koronavírus. Nákazlivá choroba sa postupne rozšírila do celého sveta a jej hlavným ohniskom sa namiesto Číny stala Európa. Na starom kontinente to ovplyvnilo prakticky všetky sféry spoločnosti. Pandémia aktuálne udrela na automobilový priemysel, v ostatných dňoch sa nerieši takmer nič iné než zatváranie fabrík.
Výrobné odvetvie má oproti iným zásadnú nevýhodu, len malá časť zamestnancov v ňom dokáže prejsť na režim domácej práce. V prípade automobiliek vedia takto fungovať len niektoré oddelenia. Aspoň v obmedzenom móde môže pokračovať dizajn či marketing, ale auto si pracovníci doma nezmontujú. Dĺžka výpadku vyvolaného rozširovaním ochorenia je pritom otázna.
Svoju výrobu v Európe už prerušila veľká časť automobiliek. Foto:
Lukáš Grinaj
Väčšina značiek predbežne spomína dvojtýždňové prechodné obdobie, napríklad BMW hovorí rovno o mesačnej odstávke. No trvať to môže nakoniec podstatne dlhšie. Čína už hlási nad novým koronavírusom víťazstvo, z hľadiska zavádzania opatrení zabraňujúcich jeho prenosu však bola podstatne rýchlejšia a prísnejšia než väčšina Európy. To isté možno povedať o disciplinovanosti obyvateľstva. Je preto otázne, kedy chorobu ako-tak porazíme na starom kontinente.
Okrem núteného pozastavenia produkcie sa automobiliek týka tiež výrazný pokles dopytu po ich produktoch. V najľudnatejšej krajine sveta sa napríklad vo februári medziročne znížil o 80% a európske trhy pravdepodobne taktiež čaká veľká šoková terapia. Návrat do normálu pritom môže rovnako ako v prípade fabrík trvať týždne až mesiace.
Na presné prognózy týkajúce sa dopadu situácie na výrobcov áut je momentálne priskoro. S istotou však možno povedať, že hospodárske škody budú obrovské. Krízovú situáciu sa môžu firmy snažiť zvládnuť viacerými spôsobmi. Okrem iných aj škrtaním niektorých menej ziskových vozidiel, ktoré by sa už do portfólia nemuseli vrátiť. Najmä v prípade natiahnutia odstávky na niekoľko mesiacov. Závody môžu tento priestor využiť na to, aby rovno urobili na montážnych linkách zmeny a začali vyrábať čosi nové.
Viaceré doterajšie modely áut sa už do výroby vrátiť nemusia. Foto:
TASR/DPA
Opatrenia súvisiace so šírením nebezpečnej choroby budú mať na automobilový priemysel podľa všetkého veľké dôsledky a môžu ovplyvniť osud mnohých konkrétnych vozidiel. Čaká nás teda masové vymieranie modelov? Pravdepodobne áno, ale určite to nemožno hádzať len na koronavírus. Veľké slovo budú mať v tomto prípade aj emisné normy.
Od budúceho roka začnú v Európe platiť flotilové limity, ktoré stanovujú maximálnu produkciu oxidu uhličitého na úroveň iba 95 g/km. Za každý vyrobený kus prekračujúci túto hranicu budú automobilky platiť mastnú pokutu. Mnohé aktuálne vozidlá to nepochybne zabije a napríklad BMW už otvorene priznalo, že od nasledujúceho roka postupne vyradí až polovicu áut s klasickým pohonom.
Elektrifikované verzie budú pribúdať na úkor klasických a úplne skončiť môžu modely výrazne kaziace celkový priemer. Teda najmä výkonné benzíny. Pri bavorskej značke sa hovorí napríklad o konci motora V12 poháňajúceho limuzínu M760Li, dvanásťvalec vraj škrtne aj Mercedes-Benz. V prípade trojcípej hviezdy sa šušká aj o ďalšej zmene. Svalovec menom C63 má po rokoch opustiť vé-osmičku a nahradiť ju hybridným štvorvalcom. Podobné úpravy techniky zasiahnu nepochybne i ďalšie športovo ladené produkty.
Budúcnosť mnohých vozidiel môžu ohroziť emisné normy. Foto: DUH
Postupné vyraďovanie najviac znečisťujúcich vozidiel asi príde najmä na konci tohto roka, ale aktuálna pandémia môže proces urýchliť. Samozrejme, žiaden katastrofický scenár sa naplniť nemusí. Všetko ukáže vývoj v nasledujúcich týždňoch, na základe ktorého budú môcť automobilky reálnejšie zhodnotiť svoje plány na obnovenie montáže.
Zdroj: autobild.pluska.sk (20.03.2020 | Marek Pokrývka)
Automobilka Volkswagen Slovakia začala sériovo vyrábať vynovený Volkswagen e-up a modely Škoda Citigo iV a Seat Mii dostali elektrický pohon. Na snímke výroba elektrických vozidiel v montážnej a výrobnej hale 10. decembra 2019 v Bratislave. Foto: TASR – Jakub Kotian
Pre úspešné odoslanie formulára je potrebné vyplniť polia označené hviezdičkou (*).