Najväčšie športovo – úžitkové vozidlo zo Stuttgartu stojí na rovnakých základoch ako Mercedes GLE. Medzigeneračne narástlo a okrem obrovského priestoru ponúka aj poriadnu dávku komfortu či moderné technológie.
V ostatných rokoch nabrali silu SUV viacerých veľkostných kategórií, vrátane tých najväčších. Čoraz viac sa predávajú vozidlá schopné pojať tri rady sedadiel. Mercedes-Benz ich má hneď niekoľko, svoje portfólio nedávno obohatil o triedu GLB a pri väčšom type GLE ponúka sedemmiestne usporiadanie za príplatok. Rovnako je to v prípade ešte mohutnejšieho produktu menom GLS.
Táto dvojica má veľa spoločného. Menšie športovo-úžitkové vozidlo známe dlhé roky pod písmenami ML sme už mali v redakcii možnosť otestovať, teraz sme preverili aj príbuzný model predávaný pôvodne so štítkom GL. Najmohutnejší člen portfólia trojcípej hviezdy vznikol na rovnakom základe. Cítiť to v interiéri i dizajnovom jazyku, obor ale má početné špecifiká.
Zadná časť nemeckého SUV trochu maskuje, aká je naozaj veľká.
Napriek podobnej štylistike má „trieda S medzi SUV“ vlastnú identitu, žiadne preberanie hotových komponentov sa nekoná. Excelentne fungujúce svetlomety Multibeam LED sú taktiež prispôsobené. Podobné sú napríklad rysy nárazníkov, v našom prípade šlo o dielce z balíka AMG Line. Ten trochu okorenil inak pomerne jednoduché a elegantné krivky vozidla. Súčasťou tohto bodykitu sú výrazné pochrómované obdĺžniky, ktoré zakončenie výfuku iba imitujú.
Proporcie triedy GLS najlepšie vyniknú pri porovnaní s inými autami. Vďaka svojmu dizajnu totiž tretie vydanie nemeckého obra pôsobí o niečo menšie než jeho predchodcovia, za čo môže za najmä menej hranatý tvar zadnej časti. Silueta maskuje reálnu veľkosť karosérie. Medzigeneračne totiž narástla a vôbec nie málo. Aktuálne má toto vozidlo vyše 5,2 metra na dĺžku. Jeho rázvor presahuje 3,1-metrovú hranicu, pričom aj šírkou 1 956 mm a výškou 1 823 mm prekračuje väčšinu bežných formátov.
Vzhľadom na viac než štedré rozmery asi nikoho neprekvapí, že priestoru je vo vnútri na rozdávanie. Na všetkých troch radoch sedadiel sa dokážu pohodlne odviesť dospelí pasažieri. Pri štandardnom usporiadaní nám s výškou okolo 180 cm celkom vzadu zostalo niekoľko centimetrov nad hlavou, ale poriadne sa nám nezmestili kolená. Situáciu možno jednoducho vyriešiť posunutím prostredného radu o pár centimetrov vpred.
Tretí rad sedadiel je v tomto SUV bez problémov aj pre dospelých.
Ľudia sediaci v druhom rade sedadiel nebudú ani v prípade jeho posunutia trpieť nedostatkom miesta, miesta je tu naozaj dostatok. Mercedes-Benz GLS vyniká objemom batožinového priestoru. Pri sedemmiestnom usporiadaní má stále relatívne použiteľných 355 litrov. Disponuje pritom aj druhotnou pozíciou pre kryciu roletu, ktorú navyše možno skryť pod dno kufra. Palec hore musíme dať prítomnosti štyroch kotviacich bodov Isofix.
Manipuláciu so sedačkami majú na starosti výhradne elektromotory, ktoré úradujú aj pri odklopení druhého radu pri nastupovaní celkom dozadu. To môže byť pri trochu zdĺhavé. Najmä pri nedočkavých deťoch, no dása na to zvyknúť. Aj sklápanie operadiel sa deje elektronicky. Ak vodič nepotrebuje všetkých sedem pozícii, stačí stlačiť príslušné tlačidlo.
V päťmiestnom usporiadaní má batožinový priestor ohromné rozmery.
Ovládanie jednotlivých kresiel či celých radov je prehľadne usporiadané po bokoch piatych dverí. Je tu tiež možnosť pokľaknutia zadnej nápravy, čo uľahčuje nakladanie do batožinového priestoru. Ten má pri päťmiestnej konfigurácii pekných 890 litrov. Ak stačia posádke dve miesta, pri naložení po strechu môže rátať s číslom 2 400 l. Každodenné praktickosť zlepšujú aj početné miesta na odloženie drobností.
Odhliadnuc od odlišnej konfigurácie sedadiel a väčšieho vnútorného objemu je Mercedes-Benz GLS vo veľkej miere zhodný s triedou GLE. V prednej časti kabíny by ste veľké rozdiely hľadali márne. Spoločných rysov je veľa, čo ale určite nemôžeme kritizovať. Okrem ergonómie sa nám tu páčili použité materiály, rovnako ako vyhotovenie. V týchto smeroch je špičkové SUV zo Stuttgartu nekompromisné.
Z tohto pohľadu nemožno triedy GLE a GLS takmer vôbec rozoznať.
Samozrejmosťou sú najmodernejšie technológie, vrátane prvkov ako je rozšírená realita. Množstvo funkcií má pod palcom perfektne pracujúci systém MBUX. Oceniť musíme head-up displej, ktorý má veľkú plochu a jemnú grafiku. Navyše ponúka viaceré možnosti prispôsobenia zobrazovaných informácií. Pochvalu si pri tomto type auta zaslúžia tiež početné konektory USB-C, pasažieri sediaci v zadných radoch ich majú k dispozícii až šesť.
Mercedes-Benz triedy GLE sme testovali v benzínovej verzii nesúcej označenie 450 4Matic s mikrohybridným šesťvalcom, v prípade väčšieho súrodenca ale prišla na rad nafta. Pod kapotou modelu GLS 400 d je moderný radový šesťvalec s presným objemom 2 925 centimetrov kubických. Takmer trojlitrový motor dosahuje pri tomto naladení výkon 243 kW (330 k), nižšie je variant 350 d s maximom 210 kW (286 k).
Krútiaci moment štyristovky vrcholí hodnotou masívnych 700 Nm. Spracúva ho deväťstupňový automat a posiela štandardne na všetky štyri kolesá. Tento už predtým testovaný turbodiesel v nás opäť zanechal výborné dojmy. Oceňujeme nielen jeho kultivovanosť a hlboký hlas vyvolávajúci pri zrýchľovaní dojem sily, ale tiež reálnu veľkosť jeho bicepsov. V tomto prípade totiž hýbe s poriadnou masou.
Silný naftový šesťvalec nám príde do veľkého SUV ako
ideálna voľba.
Tretia generácia nemeckého SUV pri normovanom zaťažení 75 kg (68 kg vodič + 7 kg batožina) tesne prekračuje 2,5-tonovú hranicu. No naftová strojovňa dokáže vozidlo napriek tomu rozbehnúť z pokoja na 100 km/h už za 6,3 sekundy a odpor vetra nad ním zvíťazí pri hodnote 238 km/h. Mercedes sa teda dokáže napriek svojej korpulentnosti hýbať naozaj svižne.
Najlepšie tomuto autu sadne pohodový štýl, kedy diesel pokojne buble pod kapotou. Využíva množstvo Newtonmetrov dostupných od nízkych otáčok. S reakciami veľmi neváha, aj preto sa nám prejav vznetového šesťvalca páčil viac než inak výborná mikrohybridná benzínová alternatíva v triede GLE. Tá pracuje mimoriadne efektívne. Nafta ju totiž spotrebou neporazila, ale vinou kíl navyše iba vyrovnala.
Turbodiesel má naozaj slušné parametre, no spotrebu drží na uzde.
Napriek mohutnejšej postave a dobrým dvom metrákom navyše jazdila testovaná trieda GLS za podobné čísla ako jej menší benzínový brat. V meste sme dosiahli priemer 11,1 l/100 km. Na diaľnici spotreboval Mercedes GLS deväť litrov, na vidieckych cestách sme dosiahli 7,8-litrový výsledok. Nejde o nízke čísla. Ale vzhľadom na výkon dieselového motora, proporcie tohto auta či zimné pneumatiky merajúce vzadu až 315 mm ide o pekné čísla.
Silný naftový šesťvalec trochu maskuje reálnu hmotnosť SUV. Výraznejšie ju cítiť pri snahe zastaviť masu kovu, kože a dreva, hoci brzdové ústrojenstvo s ňou bojuje svedomito. Jeho účinok nám prišiel dostatočný. Kilogramy sa prejavia aj pri snahe o prudšie zmeny smeru, počas dynamickej jazdy na ne treba myslieť. Rátať treba s výraznými náklonmi karosérie. Fyzikálne zákony nie je ľahké oklamať a ak áno, tak za príplatok.
Ak budete s triedou GLS jazdiť rýchlo, prejavia sa jej proporcie
a kilá.
Vymetanie zákrut sedemmiestnemu obrovi až tak nesvedčí. Na danú hmotnosť ho zvláda v tuhšom športovom režime dobre, ale žiaden stroj na zábavu to napriek solídnym jazdným vlastnostiam nie je. Môže za to aj použitý podvozok. V našom prípade bolo vozidlo vybavené štandardným vzduchovým pružením s adaptívnymi tlmičmi, no možno mu dať aktívny podvozok využívajúci hydrauliku a napájaný 48-voltovým okruhom. Ten dokáže nadváhu vozidla upratať lepšie.
Túto voľbu ale nepovažujeme za nutnosť, Mercedes jazdí dobre aj bez neho. Akurát treba rátať s kilami. Medzi príplatkovými opciami možno nájsť až 23-palcové disky kolies, nami testované vozidlo ale stálo na základných dvadsaťjednotkách. Navlečené boli do pneumatík Continental WinterContact. Na prednej osi boli gumy s mierami 275/45 R21, vzadu bol pri šírke 315 mm profilové číslo 40. Relatívne rozumné proporcie obutia prospeli komfortu.
Nemecký obor má regulovateľnú svetelnú výšku a v teréne sa
nestratí.
Mercedes-Benz GLS je s týmito ráfikmi veľmi pohodlný. Na vzduchovom podvozku sa príjemne pohojdáva a pohyby kolies na nerovnostiach sa väčšinou prejavujú len tlmenými zvukmi kdesi vo vedľajšej miestnosti. Dobre funguje aj mimo asfaltu. Tam ťaží z nastaviteľnej svetlej výšky a dobre fungujúceho pohonu 4Matic, ktorý ho v našom prípade dostal ľahko zo všetkých situácií.
K pohodlnému charakteru tohto vozidla prispieva dlhý rázvor. Osi náprav vzdialené vyše 3,1 metra majú aj nevýhodu, manévrovanie s týmto obrom nie je žiadna lahôdka. Jeho veľkosť sme si počas testu stále uvedomovali. Na rozdiel od súperov nemá riadenie zadných kolies, i keď podľa papiera má porovnateľný polomer otáčania. V praxi sa nám s ním ale parkovalo ťažšie než s konkurentmi natáčajúcimi zadné kolesá.
Okrem testovanej verzie tvorí paletu triedy GLS ešte slabší naftový variant 350 d stojaci o pár tisíc menej (od 87 480 eur) a naopak drahší benzín označený číslom 580 (od 109 962 eur). Ten je poháňaný štvorlitrovým motorom V8. Dieselová štyristovka je tak zlatou strednou cestou. Aj z hľadiska ceny, na našom trhu štartuje na sume 91 980 eur.
Za silnejšie naladenie naftového šesťvalca sa dopláca
niekoľko tisíc.
Základné vybavenie nemožno označiť za chudobné, ale za veľa ďalšieho je treba doplácať. V našom prípade boli okrem bielej metalízy extra osvetlené nástupné lišty, ťažné zariadenie a nárazníky AMG Line doplnené 21-palcovými diskami. Navyše bola aj obrovská panoramatická strecha i servozatváranie dverí, v interiéri pribudol head-up displej, ventilácia predných sedadiel spolu s vyhrievaním zadných či ozvučenie Burmeister. Vo výsledku tak účet za vozidlo dosiahol 110 520 eur.
Samozrejme, zvolené tu neboli všetky možné opcie a danú čiastku by tak bolo možné ešte nafúknuť. A trieda GLS pôjde ešte vyššie. Mercedes-Benz už predstavil športovo ladenú verziu nesúci podpis AMG i luxusne orientovaný variant nesúci podpis Maybach. Do predaja zatiaľ tieto modely neuviedol. Je však celkom jednoznačné, že k sume pýtanej za nami testovaný exemplár oba modely prihodia nemalé desaťtisíce.
Mercedes-Benz GLS 400 d
Motor a pohonný systém | |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 925 cm3 |
Maximálny výkon | 243 kW / 330 k |
pri otáčkach | 3 600 – 4 200 / min |
Maximálny krútiaci moment | 700 Nm |
pri otáčkach | 2 000 – 4 000 / min |
Palivo | diesel |
Pohon | všetky kolesá |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Rozmery, hmotnosti a objemy | |
Dĺžka | 5 207 mm |
Šírka | 1 956 mm |
Výška | 1 823 mm |
Rázvor náprav | 3 135 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 430 kg |
Pohotovostná hmotnosť (EÚ) | 2 505 kg |
Užitočná hmotnosť | 820 kg |
Celková hmotnosť | 3 250 kg |
Objem batožinového priestoru | 355 / 2 400 l |
Objem palivovej nádrže | 90 l |
Jazdné výkony | |
Max. rýchlosť | 238 km/h |
Zrýchlenie 0–100 km/h | 6,3 s |
Spotreba | |
Kombinovaná – normovaná | 7,1 – 8,1 l/100 km |
Mesto – počas testu | 11,1 l/100 km |
Diaľnica – počas testu | 9 l/100 km |
Vidiek – počas testu | 7,8 l/100 km |
Emisie | |
Emisie CO2 | 187 – 213 g/km |
Emisná norma | Euro 6d-Temp |
Aktuálne cenníkové ceny s DPH | |
Základná cena modelu | od 87 480 € |
Základná cena verzie | od 91 980 € |
Cena testovaného exemplára | 110 519 € |
Paleta športovo-úžitkových vozidiel označených trojcípou hviezda je dnes širšia než kedykoľvek predtým. Mercedes-Benz triedy GLS je jej kráľom, čo dokumentuje v prvom rade veľkosťou. SUV je skutočne obrovské. Vďaka tomu dokáže plnohodnotne odviezť až sedem pasažierov, pričom ani pri takomto obsadení v ňom stále zostáva čo-to aj na batožinu.
Tretia generácia mohutného SUV splnila všetko, čo sme od nej
očakávalli.
Veľkosť tretej generácie automobilu cítiť pri manévrovaní, ale tiež počas dynamickej jazdy. Tá však nie je jeho parketom. Elegantný a luxusný obor je v prvom rade ohromne pohodlný, filtrovaním nerovností patrí na špičku. Superlatívy si tiež zaslúži z hľadiska materiálov či technologického vybavenia. Naozaj nie je veľa vecí, ktoré možno „triede S medzi SUV“ vyčítať.
Mercedes sa nám páčil aj s testovaným naftovým srdcom, podľa nás je preň ideálnou voľbou. Dáva mu nadpriemerné dynamické schopnosti. No zároveň pracuje príjemne kultivovane a napriek vyše 2,5-tonovej hmotnosti či širokým pneumatikám nemá prehnanú spotrebu. Oproti silnejšiemu benzínovému osemvalcu je navyše výrazne lacnejší. V tejto kategórii síce peniaze zvyčajne nehrajú prvé husle, ale takmer 20-tisíc tu môže zavážiť. Už základná cena tohto produktu je totiž dosť vysoká.
87%
Plusy
Mínusy
Foto: Marek Pokrývka
Zdroj: autobild.pluska.sk (07.02.2020 | Marek Pokrývka)
Pre úspešné odoslanie formulára je potrebné vyplniť polia označené hviezdičkou (*).