Blog

[ « späť ]
Úvodná stránka » Blog » Test BMW X5 xDrive45e: Viac je niekedy jednoducho viac, napríklad pri valcoch a batériách

Test BMW X5 xDrive45e: Viac je niekedy jednoducho viac, napríklad pri valcoch a batériách

KRÁTKY TEST – SUV spadajúce do kategórie PHEV má oproti svojmu predchodcovi objemnejší a silnejší spaľovací motor, ale tiež výrazne väčší akumulátor dostávajúci hmotnosť na zhruba 2,5 tony. Nemožno ho ale rýchlo nabíjať.

Aktuálne portfólio športovo – úžitkových vozidiel BMW obsahuje všetky čísla od 1 do 7. Bavorským pionierom v tomto smere bol typ X5, ktorý debutoval na prelome tisícročí. Momentálne je na svete jeho štvrtá generácia. S ňou sme sa už osobne zoznámili, pred rokom prešla našimi rukami naftová špička menom M50d. Teraz sme mali možnosť otestovať ďalšiu odrodu.

Do našich rúk sa nedávno dostal vlani uvedený model xDrive45e. Ide o plug-in hybrid, ktorý Mníchov ponúkal už pri treťom vydaní SUV. Aktuálny variant však dostal odlišnú techniku. S predchodcom ho spája len niekoľko základných rysov, napríklad umiestnenie viečka zásuvky na ľavom prednom blatníku. To je popri štítku na piatych dverách jediné poznávacie znamenie elektrifikovanej verzie. Ak sa bavíme o Slovensku, prezrádza ju tiež farba evidenčného čísla.

 

BMW X5 xDrive45e – 01 – BMW má v modelovom rade X5 už druhú generáciu plug-in hybridu.
BMW má v modelovom rade X5 už druhú generáciu plug-in hybridu.

 

Hybridné vyhotovenie nemá žiadne extra označenia ani upravené tvary bodykitu. Kúpiť si ho možno aj so športovo štylizovaným balíkom M, ktorý na skúšanom aute nechýbal. Od predtým skúšaného dieselového modelu sa tak hybridné vozidlo odlišovalo akurát farbou laku či dizajnom kolies. V tomto prípade mali „zimný“ priemer devätnásť palcov.

Ani interiér SUV nedáva jeho technickú príslušnosť nejako najavo. Špecifickú formu má digitálny prístrojový panel, zmiešané vnútornosti odrážajú tiež funkcie infotainmentu. Na centrálnej konzole sa navyše objavili špeciálne tlačidlá. Vyberať sa dá medzi štvoricou jazdných režimov, menovite ide o Sport, Hybrid, Electric, Adaptive.

 

BMW X5 xDrive45e – 02 – Elektrifikovanú techniku možno zvnútra spoznať len podľa detailov.
Elektrifikovanú techniku možno zvnútra spoznať len podľa detailov.

 

Aktivovať tu možno tiež mód udržiavania zvolenej úrovne nabitia (30 – 100%). Ten poznáme z nedávno testovaného radu 5. A rovnako ako v jeho prípade, aj pri type X5 sa nám nepáčilo opustenie dvojakého zobrazenia spotreby známeho z predchodcu. Priemerne spotrebované kilowatthodiny ukáže BMW výhradne pri zvolení elektrickej prevádzky.

Batožinový priestor zostal na prvý pohľad nezmenený. Hoci papierovo klesol jeho objem z 645 litrov na rovných 500 l, týka sa to miesta pod dvojitou podlahou. Tá sa v prípade verzie PHEV otvára len spolovice. Stále má plynovú vzperu a okrem rolety sa pod ňu zmestí napríklad nabíjací kábel. Nemusí teda zavadzať priamo v kufri. Batéria teda praktickosť nijak zásadne neobmedzila, zadné sedadlá možno sklopiť a využiť celkových 1 720 litrov.

Technická stránka prešla oproti predchodcovi zásadnými vylepšeniami. Zmena označenia z xDrive40e na xDrive45e nebola len symbolická, pod kapotu sa nasťahoval väčší a silnejší spaľovací motor. Namiesto dvojlitrového štvorvalca ide o šesťvalec s objemom tri litre. Dosahuje výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 450 Nm, čo sú výrazne lepšie čísla než pri predchodcovi. Novinka ho okrem toho prekonáva ešte hodvábnejším zladením celého pohonu.

 

BMW X5 xDrive45e – 03 – Šesťvalec má oproti dvojlitru viac sily a charakteru, no je smädnejší.
Šesťvalec má oproti dvojlitru viac sily a charakteru, no je smädnejší.

 

Prepĺňaný agregát opäť dopĺňa osemstupňový automat, do ktorého je integrovaný elektromotor. Maximálne produkuje 83 kW (113 k). Táto hodnota sa medzigeneračne nezmenila, porcia Newtonmetrov vzrástla z 250 na 265. Pre celý systém udáva BMW hodnoty 290 kW (394 k) a 600 Nm. Sú to viac než slušné údaje, ktoré odráža disciplína 0 – 100 km/h trvajúca 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť dosahuje 235 km/h.

V prípade potreby sa vie plug-in hybrid správať poriadne dynamicky, v tomto smere jednoznačne zatieňuje predchodcu i väčšinu vozidiel tejto kategórie. Subjektívne tomu pomáha šesťvalcová melódia. Sila však pohonu nechýba ani v elektrickom režime: razantnú akceleráciu v ňom ťažké vozidlo síce nemá, ale brzdenie premávky nehrozí. Na rozdiel od viacerých iných SUV so zmiešanou technikou pritom v tomto prípade putuje elektrina vždy na všetky štyri kolesá.

 

BMW X5 xDrive45e – 04 – Pohon všetkých kolies funguje bez ohľadu na aktuálny režim.
Pohon všetkých kolies funguje bez ohľadu na aktuálny režim.

 

BMW tak môže ísť na batérie pokojne aj do terénu a prekonávať jeho nástrahy za sprievodu bzučania a štebotania vtákov. Napriek nezmenenému výkonu zvládne vozidlo na elektrinu viac než v minulosti. Iste k tomu prispela podstatne mohutnejšia batéria, namiesto kapacity 9 kWh ponúka papierovo až 24 kWh. Mníchov však otvorene priznáva využiteľnú hodnotu 21,58 kWh.

Podľa cyklu WLTP by to malo vystačiť na 67 až 87 km, realita je o niečo nižšie. No takých 50 kilometrov dá BMW aj pri vodičovi s ťažšou nohou. Ak jazdíte defenzívne, dostať sa môžete aj na oficiálne čísla. My sme s bavorským SUV jazdili ulicami rýdzo elektricky v priemere za zhruba 28 kWh/100 km. O niečo menej to bolo mimo mesta, ale pod dvadsiatku sme sa nedostali ani na vidieku.

 

BMW X5 xDrive45e – 05 – Napriek pomerne veľkej batérii BMW neponúka rýchle nabíjanie.
Napriek pomerne veľkej batérii BMW neponúka rýchle nabíjanie.

 

Plug-in hybrid dojazdom poteší, jeho slabinou je však nabíjanie. Žiadne rýchle štandardy tu nečakajte. X5 sa napája výhradne striedavým prúdom a napríklad za 20-minútový nákup doňho načerpáte len 1,3 kWh. To vystačí na nejaké 3 kilometre. Plné nabitie zaberie najmenej 6 hodín, pri bežnej zásuvke môže ísť o takmer dvojnásobok. Ideálne je teda vozidlo zapájať na noc alebo počas pracovnej doby.

Ak nemáte k dispozícii prípojku a akumulátor už povedal posledné slovo, začína šesťvalec pracovať viac menej samostatne. Tento mód býva často Achillovou pätou áut kategórie PHEV. Ani v prípade Bavora to nebol ideál, ale vzhľadom na dynamické schopnosti a hmotnosť sme zázraky nečakali. Po okresných cestách sme s nemeckým SUV jazdili za 9,1 litra. Na diaľnici dosiahol rýdzo benzínový apetít priemer 10,4 l / 100 km, čo je na vozidlo týchto proporcií slušné. V uliciach sme po vyčerpaní batérie dosiahli 9,3 litrový priemer.

 

BMW X5 xDrive45e – 06 – Elektrický akčný rádius SUV medzigeneračne výrazne narástol.
Elektrický akčný rádius SUV medzigeneračne výrazne narástol.

 

Vybitý pohon teda nie je zázračne hospodárny, no vzhľadom na parametre SUV ide o akceptovateľné čísla. V prospech vozidla hovorí tiež 69-litrová nádrž. Jej obsah možno počas jazdy premieňať na elektrinu, pri diaľničnom tempe funguje režim dobíjania podobne rýchlo ako v prípade sedanu 530e. Každých 10 kilometrov sme zväčšili elektrický dojazd o takmer 4 km. No priemerná spotreba benzínu zároveň vyskočila na približne 15 litrov. Musíme preto zopakovať: táto možnosť existuje, ale výhodné to nie je.

Ak si porovnáme nami namerané hodnoty „vybitej“ spotreby so štvorvalcovým predchodcom, vo všetkých prípadoch došlo k nejakému zvýšeniu. No nebolo to nič dramatické. Pri zohľadnení zlepšenia dynamiky a výrazne väčšej porcie emócií, za ktorú vďačí model xDrive45e svojím šiestim valcom, ide podľa nás o prijateľný nárast. Na čisto benzínové používanie si ho beztak nik kupovať nebude.

 

BMW X5 xDrive45e – 07 – Spotrebu paliva i elektriny zobrazí BMW iba v elektrickom režime.
Spotrebu paliva i elektriny zobrazí BMW iba v elektrickom režime.

 

Elektrické schopnosti tohto SUV sa výrazne zlepšili. Hoci výkon agregátu sa nezmenil, pohon ho využíva viac vďaka dostatočnej rezerve batérie. Takmer trojnásobný nárast kapacity batérie zásadne zvýšil zmysluplnosť plug-in hybridu. S ľahkou nohou nie sú oficiálne čísla 67 až 87 kilometrov nereálne, čo mnohým vodičom pokojne vystačí na dennú prevádzku.

Viac je niekedy jednoducho viac, napríklad pri valcoch a batériách. To isté ale platí o hmotnosti či rýchlosti nabíjania. Vykonané zmeny spôsobili zvýšenie hmotnosti o takmer dva metráky, vďaka ktorým je testovaný variant najťažším členom rodiny BMW X5. Pri akcelerácii v priamom smere to necítiť. Opačný proces už reálnu masu ilustruje lepšie, aj keď štedro dimenzované brzdy zvádzajú so zhruba 2,5-tonovým vozidlom svedomitý boj.

 

BMW X5 xDrive45e – 08 – Hmotnosť techniky cítiť, no v Mníchove s ňou dobre zabojovali.
Hmotnosť techniky cítiť, no v Mníchove s ňou dobre zabojovali.

 

V zákrutách sa taktiež prejavia kilá hybridnej verzie. Napriek tomu možno povedať, že jazdné vlastnosti zásadne neutrpeli. Bavori vyladili podvozok aj v tomto prípade veľmi dobre. Pri implementácii extra techniky evidentne dbali na vhodné rozloženie kilogramov, vďaka čomu dokáže iks-päťka svoju nadváhu z veľkej časti maskovať. A prispieva k tomu i riadenie zadných kolies.

BMW teda uspelo v tom, aby tento variant typu X5 nepôsobil neobratne. Ako najväčší problém vozidla vidíme pomalé nabíjanie. Jeho rýchlosť síce v prípade kategórie PHEV nie je taká kľúčová ako pri elektromobiloch, napriek tomu by možnosť rýchlo načerpať energiu ďalej zlepšila využiteľnosť hybridného systému. Nemožnosť čakať na plné nabitie nejakých 6 či 7 hodín preto musíme označiť za mínus.

 

BMW X5 xDrive45e – 09 – Nami skúšaný automobil bol bohato natlačený vybavením.
Nami skúšaný automobil bol bohato natlačený vybavením.

 

Medzi nevýhody mnohých plug-in hybridov často spadá vyššia cena, v prípade modelu xDrive45e to však ale celkom neplatí. O nejakom výraznom predražení hovoriť nemožno. BMW X5 sa aktuálne na našom trhu predáva od úrovne 68-tisíc a elektrifikovaný variant štartuje na čiastke 79 305 eur. To je o rovných 1 200 eur viac než stojí obdobne rýchla naftová odroda 40d. Pre ľudí žijúcich na diaľnici bude diesel lepšia voľba, do mesta je však model PHEV príjemnejší.

Ako to už býva, testované vozidlo malo množstvo príplatkových prvkov. Tie vyhnali celkovú sumu na 108 737 eur. Zásadný podiel mal na tom balík M Šport zahŕňajúci aj letné 21-palcové disky, ale tiež modrý lak, rozšírené kožené čalúnenie či riadenie zadných kolies. Prispeli tiež laserové svetlá, balíky Innovation a Business Class a viaceré ďalšie prvky. Niektoré zvolené opcie by sme si vedeli odpustiť, investíciu do hybridného pohonu však môžeme odporučiť. Najmä ľuďom schopným dobíjať ho doma či počas práce.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 2 998 cm3
Maximálny výkon (benzínový motor) 210 kW / 285 k
pri otáčkach 5 000 – 6 000 / min
Maximálny krútiaci moment (benzínový motor) 450 Nm
pri otáčkach 1 500 – 3 500 / min
Typ elektromotora synchrónny s permanentným magnetom
Maximálny výkon (elektromotor) 83 kW / 112 k
Maximálny krútiaci moment (elektromotor) 265 Nm
Palivo benzín
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka 4 922 mm
Šírka 2 004 mm
Výška 1 745 mm
Rázvor náprav 2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 435 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ) 2 510 kg
Užitočná hmotnosť 715 kg
Celková hmotnosť 3 150 kg
Objem batožinového priestoru 500 / 1 720 l
Objem palivovej nádrže 69 l
Kapacita batérie 24 kWh
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 5,6 s
Spotreba
Kombinovaná – normovaná 1,7 – 2 l / 100 km
Mesto – počas testu 9,3 l / 100 km
Diaľnica – počas testu 10,4 l / 100 km
Vidiek – počas testu 9,1 l / 100 km
Emisie
Emisie CO2 38 – 46 g/km
Emisná norma Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu od 68 005 €
Základná cena verzie od 79 305 €
Cena testovaného exemplára 108 737 €

 

Foto: Marek Pokrývka

Zdroj: autobild.plus­ka.sk (14.04.2020 | Marek Pokrývka)

[ « späť ]

BMW X5 xDrive45e
« » BMW X5 xDrive45e
BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW X5 xDrive45e BMW má v modelovom rade X5 už druhú generáciu plug-in hybridu. Elektrifikovanú techniku možno zvnútra spoznať len podľa detailov. Šesťvalec má oproti dvojlitru viac sily a charakteru, no je smädnejší. Pohon všetkých kolies funguje bez ohľadu na aktuálny režim. Napriek pomerne veľkej batérii BMW neponúka rýchle nabíjanie. Elektrický akčný rádius SUV medzigeneračne výrazne narástol. Spotrebu paliva i elektriny zobrazí BMW iba v elektrickom režime. Hmotnosť techniky cítiť, no v Mníchove s ňou dobre zabojovali. Nami skúšaný automobil bol bohato natlačený vybavením.

Napíšte nám

Pre úspešné odoslanie formulára je potrebné vyplniť polia označené hviezdičkou (*).


Realizácia: K3 GROUP, s.r.o. | počet prístupov od 01.02.2020: 269507

Súbory cookie nám pomáhajú pri poskytovaní našich služieb. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s používaním súborov cookie. Ďalšie informácie